Teller

woensdag 26 september 2012

26092012

Gisteravond was er een bijeenkomst in Zuidbroek over de verkeerssituatie van Achter de Wal. Er komen gemiddeld per dag 700 fietsers onder de spoorbrug door. Wat er verder besproken is, dat hoop ik hier vandaag van één of meer klanten te vernemen.

21 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, het verwonderd mij dat dit onderwerp ter sprake komt.Het enige wat er veranderd is de voorrang op het kruispunt.Wie praat mij bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim, al enkele jaren loopt het onderwerp dat door o.a. Dorpsraad Zuidbroek is aangedragen. Met name wanneer de spoorbomen dicht zijn schieten automobilisten onder het tunneltje door.

    Met te hoge snelheid rijden ze tot de eerste brug (het laatste stukje illegaal) om daar -daar racen ze tegen- vóór de rij aan hun weg richting Muntendam te vervolgen. Voor de bewoners aan doorn in het oog, maar vooral ook voor de grootste groep gebruikers: fietsers.

    Het aantal fietsbewegingen (700) is hoog, maar het aantal motorvoertuigbewegingen net voor de tunnel verbaasde mij nog meer; 450. Deels zijn dit aanwonenden van Achter de Wal en Poeltjelaan/Poeltje, maar een groot deel maakt oneigenlijk gebruik van deze weg.

    De meeste fietsers kunnen je horrorverhalen vertellen van auto's die op enkele centimeters langs de fietser razen. Of van fietsers die klemgereden worden tegen de zijkant van het tunneltje. En dan heb ik het niet alleen over scholieren.

    Gisteravond ter voorbereiding van de avond vroeg ik mijn jongste dochter of zij wel eens problemen heeft. Haar reactie: "Ach ja, wij allemaal hebben wel eens wat. Laatst raakte een automobilist met zijn spiegel mijn stuur, waarop hij stopte en mij boos vroeg of ik zijn auto had geschopt. Toen ik zei dat zijn spiegel mij raakte werd hij boos en zei dat ik een grote mond gaf."

    Dit verhaaltje kende ik nog niet, maar zo zijn er talloze. Het wordt al als "het hoort erbij" geaccepteerd. Maar het is niet normaal natuurlijk.

    Ik dacht dat Appie de foto wel kon uit vergroten, maar ik zal nog wat cijfertjes geven: bij de derde brug rijden nog 140 auto's richting Muntendam, andersom rijden er 90 richting Zuidbroek. De gemiddelde snelheid is (aan de verkeersluwe, "stille" kant 64 km/u.) Van de verkeersbewegingen is 16% vrachtverkeer.

    Dat er iets moet gebeuren is de gemeente wel duidelijk, maar hoe kun je dat doen zonder anderen teveel te benadelen. Gisteravond was bedoeld om meningen en ideeen op te pikken. Zo had een bewoner een tekening gemaakt van het kruispunt met Poeltjelaan. Door het wegvallen van het onbewoonbare huisje kan de weg hier afbuigen, waardoor een betere entree naar Poeltje ontstaat. Door haaietanden te plaatsen vanaf de tunnel haal je de snelheid er iets uit. Dit soort input is natuurlijk waardevol.

    Ik heb slechts de eerste helft van de avond meegemaakt, maar er waren meer Peerders aanwezig. Misschien kunnen die aanvullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jan bedankt voor je toelichting. Kan me niet voorstellen dat er een tijdswinst te behalen is om deze route te nemen. Vooral ook omdat de weg zo smal is, en er veel fietsverkeer plaats vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen, zoals ik het zie zou je deze weg kunnen afsluiten d.m.v. 2 betonnen paaltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Chris N, leuk voor de aanwonenden. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk of niet Appie, volgens mij was er ook al toen ik naar Veendammer school toe ging in de jaren 80 altijd onenigheid tussen auto's en (brom)fietster's, maar ik denk ook aan de bewoners dan maak je een hydrolyse paaltje van toch? Iedere bewoner krijgt een afstand bediening die er wel langs moet toch?
    Maar is het zo erg voor de bewoners dan om een klein stukje om te gaan rijden dan?

    't is ook nooit gout wat's ook bedenkn wilst, kist altied een stok vinden om te goan sloan toch?

    Chris een echte rooie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ze dat gedeelte nu eens laten bestraten door dezelfde aannemer die de rest van de gemeente bestraat heeft, dan lost het zichzelf op lijkt me.

    Over een half jaar is er geen enkele automobilist meer die er nog voor zijn lol langs rijdt...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. er worden nu wel extreme dingen aan geleverd, hopelijk word het voor alle betrokkenen een aanvaardbare oplossing gevonden. Ik zie deze weg nogal tijd als een trekweg voor de toenmalige pramen.(schepen) Niet bestemd voor het moderne verkeer van nu. Ik weet dat hiermee de bewoners te kort doe, vandaar dat we elkaar de ruimte die nog over is moeten gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Chris en Peter, zoals gewoonlijk hebben wij dit onderwerp in het Peerd al jaren eerder behandeld en ik kan me herinneren dat we ook toen -al dan niet beweegbare- paaltjes hebben besproken.

    De nadelen zijn in dat geval groter dan de voordelen. Maar SiKo noemde toen een geinige optie en dat was inderdaad de weg -gedeeltelijk- terugbrengen in onverharde staat, met alleen twee stroken verhard voor fietsers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het kan nog leuker jan. beweegbare paalen voor en na de spoorbrug. auto onder de brug, paal richting muntendam omhoog, korte tijd wachten en de zuidbroekster kant ook omhoog laten komen, pak hem beet een minuut of 5 wachten en het kookpunt is wel bereikt denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Drempel , stoplicht die langer rood is als het spoor , vaker controle door de mensen die de gemeente daarvoor betaalt .
    Bordje met camera toezicht doet al wonderen denk ik .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Of als de lampen gaan branden van de spoorweg overgang tegelijk een paaltje wat omhoog komt?
    Ik denk dat je er niemand kwaad mee doet toch?
    Stel je voor dat iemand er moet plassen terwijl je er onderdoor fiets iehhh voel het al in mijn kraag :).

    Chris een echte rooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ook spoorbomen aanleggen op de weg aan de andere kant..en weg is tijdwinst voor automobilisten, fietsers kunnen beter even "meewachten" dan doodgereden te worden.

    ik hoor of lees trouwens nooit wat over ongelukken tengevolge van..? of ligt dat aan mij?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja ik heb een par keer gehoord dat er ongevallen waren gebeurt, alhoewel ik mij nu indenk dat het mss gebeurt was door de wind....yep ik weet ervan kwam ik tot de conclusie......

    Chris een echte rooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Yep ook met meedere dodelijke ongevallen.......


    Chris een echte rooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook een tunnel aan de andere kant maken. Al is dat wat rigoreus....;-)

    Maar een simpele (en niet zo dure oplossing), verbodsbord met onderbord "uitgezonderd bestemmingsverkeer".

    Het lijkt mij trouwens dat het probleem voornamelijk 's cohtends bestaat als de kinderen naar school fietsen en de automobilisten gestrest naar hun werk moeten ?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Achja zo kun alle onderwerpen gaan aan kaarten toch? Zo kreeg ik vanavond weer een melding binnen van Daan, tja het ligt eraan waar dat jij je iets van aantrekt toch? Bewust heb ik een gruwelijke hekel aan als iemand tegen mij gaat zeggen dat beter voor mij zal zijn, als iemand dit zou willen lezen succes erbij:
    Belangenverstrengelingen ook bij Mexicaanse griepprik


    Door Daan de Wit

    Het RIVM haalt bakzeil in de ongelijke strijd tegen de kritische huisarts Van der Linde. Het is niet voor het eerst dat de overheid de confrontatie zoekt met kritische burgers die vragen stellen over belangenverstrengelingen en vaccinaties. Dat blijkt uit mijn boek Dossier Mexicaanse griep. Wat daaruit ook duidelijk wordt is dat belangenverstrengelingen en vaccinaties vaak samengaan.

    RIVM-directeur Roel Coutinho pikte het niet dat Van der Linde hem van belangenverstrengeling betichtte. Tijdens de research voor mijn boek stuitte ik regelmatig op belangenverstrengelingen. In de wereld van de vaccinaties waar het vaak gaat om miljardenbedragen, zijn die niet ongewoon. Het heeft ertoe bijgedragen dat het Geneesmiddelenbulletin na de Mexicaanse griep moest concluderen dat 'zwangeren, kleine kinderen, ouderen en andere risicogroepen in feite onvrijwillig en onbetaald hebben deelgenomen aan een medisch experiment'. Paul Flynn, het Britse parlementslid dat uitgebreid onderzoek deed naar de Mexicaanse griep voor de Raad van Europa, concludeert: ‘De enigen die echt voordeel hebben behaald, zijn de farmaceutische bedrijven'.

    Hetzelfde pro-vaccinatiebeleid dat we nu zien bij de gewone griep, en dat in gaat tegen de conclusies van al het recente onderzoek op dit gebied, was tevens te zien bij de Mexicaanse griep. Buiten Nederland werd het gevoerd door de WHO. Op alle sleutelmomenten in de besluitvorming was de hand van de industrie zichtbaar. Een van die momenten vond plaats voorafgaand aan de uitspraak van de WHO dat er voor het eerst in 41 jaar weer sprake zou zijn van een pandemie. Enkele maanden voorafgaand aan die historische uitspraak werd de definitie van wat een pandemie is versoepeld. Over hoe dit tot stand is gekomen zegt dr. Wolfgang Wodarg, het voormalig hoofd Gezondheid van de Raad van Europa: ‘Onder druk van vaccinproducenten heeft de WHO een definitie opgesteld die sneller leidt tot een pandemie.’

    De pandemie werd in juni 2009 uitgeroepen op basis van het advies van een geheim noodcomité. Onder druk werd pas bijna een jaar later onthuld wie er in het comité zaten. Dan blijkt dat een belangrijk deel van hen banden heeft met de farmaceutische industrie. Dan is inmiddels ook bekend dat kort voorafgaand aan de pandemieverklaring vertegenwoordigers van de dertig belangrijkste farmaceutische bedrijven zijn onthaald door de hoogste top van de WHO en de VN: directeur Margaret Chan en de secretaris-generaal van de VN, Ban Ki-Moon.



    BeantwoordenVerwijderen
  18. Na de pandemieverklaring traden de pandemieplannen in werking. Die waren gebaseerd op een WHO-document uit 1999, geschreven door zes mensen. Alle zes zijn ze verbonden zijn aan de vaccinlobbyorganisatie ESWI, voor honderd procent gesponsord door de industrie, voorzitter: Ab Osterhaus. Dezelfde Osterhaus was deel van de pandemiepaniek die zijn wortels vond in sars en de vogelgriep en die maakte dat toen mede op zijn advies pandemische vaccins zijn geproduceerd. Daarin zaten versterkende middelen die hij zelf had helpen ontwikkelen, ondermeer in opdracht van GSK, de producent van de Mexicaanse griepvaccins die in Nederland zijn gebruikt.

    Op advies van de Gezondheidsraad, die op zijn beurt weer werd geadviseerd door professor Osterhaus, werden experimentele vaccins aangekocht met ingrediënten die voor en na de Mexicaanse griep nooit eerder waren gebruikt bij zwangeren en kleine kinderen. Ingrediënten die in een versnelde procedure zijn goedgekeurd op Europees niveau door een organisatie (EMA) die voor driekwart afhankelijk is van geld van de industrie en in Nederland door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen dat voor zo'n negentig procent afhankelijk van geld van de industrie. Ook het overkoepelende WHO moet sinds 2004 voor het grootste deel van haar inkomen rekenen op geld van de farmaceutische industrie. De belangrijkste adviesorganisatie binnen de WHO op het gebied van vaccinatie is SAGE. Een organisatie die als expert Ab Osterhaus heeft aangetrokken en voor het merendeel bestaat uit mensen die banden hebben met de industrie.
    Niet voor het eerst
    In de huidige situatie staat de overheid aan de kant van de industrie. De rechter heeft voorkomen dat Van de Linde daarvan slachtoffer werd, maar in een eerdere David en Goliath-rechtzaak is dat niet gebeurd. In de periode rond de Mexicaanse griep ging toenmalig minister Klink de strijd aan met zijn burgers om te voorkomen dat hun eis werd ingewilligd: een informatiecampagne in plaats van een vaccinatiecampagne. De strijd van Klink was niet zonder succes. Tot drie maal toe vroeg de rechter om meer informatie over de correspondentie tussen de overheid en de industrie en tot drie maal toe weigerde de minister. En dus bleven de geheime contacten met de producenten van de vaccins tegen de Mexicaanse griep geheim. Tenminste, tot ze lekten en ik ze in mijn boek kon afdrukken. Veel later, toen de vaccinaties allang achter de rug waren, werden er enkele documenten vrijgegeven. Maar de meeste zinnen waren weggewit, waardoor het geheel meer weg had van een top secret CIA-document dan van gegevens van een transparante overheid. Het wordt tijd dat de overheid zich bezint op hoe zij haar burgers benadert rond onomkeerbare medische ingrepen als vaccinaties en de reacties daarop.

    Chris een echte rooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Misschien helpt het als de wethouder roept dat hij lik-op-stuk beleid gaat voeren zoals op de Hereweg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Verhip, de sleutel ligt niet onder mat!
    Mazzelmoj dan maar vanaf de vorige dag ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Denk dat er beter kan worden gewerkt aan het verwijderen van de tunnel, zodat aan beide kanten van het water spoorbomen zijn. En in de toekomst de brug er nog een keer uit en een mooie duiker erin. Wat niet meer noodzakelijk is zo spoedig mogelijk opruimen (clean desktop policy).

    Mvg, BMV.

    BeantwoordenVerwijderen