Teller

vrijdag 11 maart 2016

11032016

Meeden blaast stoom af kopt het DvhN. De beleefdheden bleven achterwege, gisteravond in de gymzaal van het dorpshuis in Meeden. De bewoners zeiden het college van B en W waar het op stond.
,,Wij zijn het afvalputje van de gemeente Menterwolde’’, trapte Peter de Haan af. ,,Jaren van financieel wanbeleid worden afgewenteld op Meeden’’, voegde Geert Lesman toe. ,,Laat die gemeentelijke herindeling maar snel komen, want wij hebben van dit college toch niets goeds meer te verwachten.’’ Het beeld dat in Meeden leeft, is dat het dorp moet bloeden voor de bezuinigingen in Menterwolde. Dat er 2 miljoen euro klaar lag voor Meeden, waar het college de helft van heeft weggenomen: ,,Wanbeleid met een uitroepteken.’’ Burgemeester Rein Munniksma zei dat in de begroting van Menterwolde cadeautjes werden weggeven die er niet waren. ,,Door creatief boekhouden leefde deze gemeente op veel te grote voet. Er werd geld uitgegeven dat er niet was. Dit college moet 1,9 miljoen euro structureel  bezuinigen om inkomsten en uitgaven in balans te brengen.’’ Wethouder Lian Veenstra (SP) legde geduldig uit dat ook de andere dorpen financiële offers moeten brengen. ,,Ik kan het wantrouwen hier niet wegnemen, maar er ligt een enorme opdracht voor dit college om met een sluitende begroting te komen. Dat wordt van ons geëist.’’ Dat viel allemaal niet zo goed bij de toehoorders, die bij tijden teleurgesteld en verongelijkt door elkaar riepen. ,,Belachelijk, wegwezen!’’ De achterdocht zit er diep in. Markus Ploeger van de Dorpsraad Meeden: ,,Dit is de zoveelste keer dat iets wat ons is toegezegd weer wordt afgenomen.’’ Ploeger riep het college op in oplossingen te denken en niet in problemen. Lian Veenstra zei toe op korte termijn met een goed plan te willen komen. ,,Wij staan niet met de rug naar Meeden.’’

6 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, VB ik heb je reactie gelezen. Maar het stoort mij verschrikkelijk dat deze oud wethouder die zelf ook gedeeltelijk verantwoordelijk is voor deze wanorde zo'n grote mond heeft. Hiermee sluit ik ook mijn kritiek op deze ex wethouder af, verkeerde bloedgroep, is genetisch bepaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eens Wim, gelukkig zijn er veel mensen , ook in Meeden die dat goed door hebben . Deze narcistische man slaat om zich heen omdat hij weet dat hij aan het kortste eind gaat trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ???????????????????????????
      Dit vat ik niet!

      Verwijderen
    2. Ik wil niet anoniem zijn. Mijn naam is Hiske Drok (uit Meeden) en je kunt zeggen en denken van Markus wat je wilt, maar hij spant zich in en doet veel werk voor de (dorps)gemeenschap! Noem mij één raadslid die dat ook doet! Ik ken er in ieder geval geen enkele!!!!!!!!!!

      Verwijderen
  3. Frans van Woerkom11 maart 2016 om 20:37

    Ik woon hier amper zes jaar. Dat is kennelijk lang niet genoeg. In de afgelopen zes jaar hebben GroenLinks en CDA vier jaar in het college gezeten, Kritisch Menterwolde bij elkaar vijf, VVD bijna zes, de SP twee, Menterwolde Gewoon nog geen twee en de PvdA bijna een half jaar. In die zes jaar hebben tientallen mensen in de raad gezeten. Ook Markus Ploeger bij elkaar ruim twee jaar. Het wil er bij mij niet in dat alles wat er in Menterwolde mis gaat nou juist zijn schuld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Frans, dat is ook niet zo, maar zoals Meeden nu in onmin is met het huidige college, was Zuidbroek dat een aantal jaren geleden met het toenmalige college waarin MP een behoorlijke stempel op zette. In Zuidbroek vond men dat MP de plannen van het centrum frustreerde. Persoonlijk had ik die indruk ook, gebaseerd op info die ik mocht ontvangen. De tijd gaat snel, sneller dan mensen kunnen vergeten, en dat zal de reden zijn dat MP nog steeds ten tonele gevoerd wordt als de kwade genius aan de noordkant van het spoor. Ook het overstappen van PvdA naar SP, daarna naar Kritisch Menterwolde deed menigeen de wenkbrauwen fronsen, maar alle schuld wat er nu aan de hand is, dat is teveel "eer". Vorige colleges hebben natuurlijk wel op te grote voet geleefd en te vaak een straatje gelegd die er later weer uit moest, maar dat is niet de enige reden dat men nu krap bij kas zit. Heeft ook te maken met bezuinigingen uit Den Haag en de extra taken die de gemeenten nu erbij krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen