Teller

donderdag 30 juni 2016

30062016

Ik las in het DvhN dat het aantal diefstallen van prijswinnende postduiven toe neemt. De Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (NPO) roept haar leden op alert te zijn.
De 69-jarige Sije Pijl uit Muntendam werd in de nacht van dinsdag op woensdag slachtoffer van een inbraak. Via een raampje aan de voorzijde van de schuur verschafte de inbreker zich toegang tot het duivenkwartier.
Pijl vertelt 22 duivenjongen te hebben. Juist de twee jongen van een prijswinnende duif werden uit de broedschotel weggenomen. Pijl vermoedt door iemand die heel goed wist welke duifjes hij moest hebben. ,,Het zijn jongen van mijn beste Barcelona vlieger. Zo’n kampioensduif heeft een waarde tussen de 10.000 en 20.000 euro.’’ Pijl meldde de diefstal bij de politie en kan vrijdag aangifte doen. ,,Zelf ben ik voorzichtig met wat ik over mijn duiven vertel. Dat doe ik nu wel, juist om andere duivenhouders op te roepen op hun hoede te zijn.’’ Dat doet ook de NPO, waar Pijl bij is aangesloten.
,,Het is jammer dat het moet. Voor een topduif wordt al gauw 15.000 euro neergeteld. Wees alert wat je met wie over je duiven deelt’’, zegt voorzitter Maurice van der Kruk van de NPO. ,, Kwade geesten zijn op slinkse wijze bezig. De prijzen van prijswinnende duiven zijn weer dermate hoog dat diefstal voor bepaalde mensen interessant wordt. Het aantal diefstallen neemt weer toe.’’
Van der Kruk beaamt dat een duif die de 1355 kilometer van Barcelona naar Groningen (de koninginnenvlucht onder de lange drachten) in een recordtijd vliegt zeker 15.000 euro en vaak zelfs heel wat meer opbrengt.
Voor Pijl is de lol er af. Zestig jaar houdt hij duiven. ,,Dit is me nog nooit overkomen. De agent die ik aan de telefoon had opperde nog dat ik een vos of marter in de schuur moet hebben gehad. Er lag geen veertje verkeerd. Er was geen druppel bloed te vinden. De andere duiven zaten rustig in het hok.’’ De Muntendammer prijst zich gelukkig dat z’n kampioensduif er niet was. ,,Die is onderweg naar Barcelona en wordt morgen gelost.’’

1 opmerking:

  1. Goedemorgen, het is het zelfde verhaal met exotische vogels. Blijf in de schaduw en houd het zoveel mogelijk geheim, want voordat je het weet halen ze je de hokken leeg.Voor de goede orde ik ben geen vogelhouder, zelfs geen kip. Voor mij is het onbegrijpelijk dat mensen elkaar dat aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen