Teller

zaterdag 5 oktober 2013

05102013

Eergisteren stond er op de beamer van het Golden Peerd al een filmpje over de verdubbeling van de N33. Vandaag nog meer beelden van het knooppunt Zuidbroek in aanbouw. Ook beelden van de afslag bij Ommerlanderwijk. Mooi gefilmd met een "helikoptertje" die je aan het einde ziet landen middels de schaduw van het apparaat.

13 opmerkingen:

  1. Idd Appie een leuk gezicht om te zien hoe dat deze heli land, ik dacht eerst een normale, maar dit bleek niet zo te zijn :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, ik kom nog even over de opmerking van Frans. Op dit filmpje is het niet zo te zien, maar de N33 word veel gebruikt door de LKW's, en dan voornamelijk tankauto's met gevaarlijke stoffen.. Kijk maar eens op de coderingsborden op de LKW's. Verder is de N33 een transitroute naar Noord-Duitsland, als dit allemaal over de Zuidelijke rondweg moest in Groningen was het niet best. Dan zou ik als trucker Oldenzaal kiezen voor de noordelijke route. Kortom: de verbreding van de N33 is geen luxe probleem maar een noodzakelijke oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Wim,
      misschien moest je de constriuctie van dit vervormde klaverblad-knooppunt nog eens beter bekijken.

      De vormgeving van de klaverbladen zelf houdt eigenlijk alleen rekening met een flinke verkeerstroom van Veendam richting Groningen (middels een soortement turbineaansluiting,
      verkeer vanuit de richtingen...
      - Eemshaven naar Duitsland
      - Groningen naar Eemshaven
      - Duitsland naar Veendam
      ... moet allemaal worden afgewikkeld middels relatief krappe (sterk remmende bochten) waarbij de vanuit de richting Eemshaven naar Duitsland halverwege de bocht nog even een tussensprintje mag worden gemaakt.

      Daarmee zijn dus slechts de tangentaansluitingen...
      - Veendam Duitsland
      - Groningen Veendam
      - Eemshaven Groningen
      - Duitland Eemshaven
      ... en de boog/turbine aansluiting Veendam-Groningen...
      enige echte verbeteringen voor de doorstroming (als het niet al te druk is op de rest van het knooppunt).

      Verkeer uit alle andere richtingen zit elkaar bij een beetje drukte lekker in de weg omdat het invoegend verkeer op de hoofdrijrichtingen invoegd voor het (links) afslaande via de recht uitvoegende klaverbalden diezelfde hoofrijbaan heeft kunnen verlaten.

      Ik heb het al eerder gezegd, en blijf dat doen, deze oplossing is er eentje uit de vorige eeuw, hij zal best werken maar alleen als het niet veel drukker wordt dan nu. Wordt het wel drukker dan loopt het hier net zo vast of erger dan voorheen.
      Bovendien zijn met name voor vrachtverkeer de relatief scherpe bochten een ramp; Op vergelijbare constructies liggen er dan ook regelmatig van die dingen op hun kant.

      En als het nou niet anders had gekund...
      maar dat is/was niet zo...

      Verwijderen
    3. Wim, ik heb niks tegen de N33. Een prima weg. Ik heb drie jaar lang tweemaal in de week via de N33 heen en weer tussen Meeden en Apeldoorn gereden. De ene keer 100, de andere keer 80. Dat scheelt maar 4,5 minuut. Waar ik wel iets tegen heb, zijn politici die van wat in wezen een 80km weg is, een autoweg voor 100 km maken. En ik heb iets tegen de automobilisten die omdat ze 100 mogen dus 120 rijden. Ik heb ook iets tegen mensen die flauwekul argumenten aandragen als ze iets willen veranderen. Laten de voorstanders van de verdubbeling van de N33 gewoon zeggen dat ze ongehinderd door tegenliggers en vrachtwagens 120 tot 140 km willen rijden. En niet met argumenten aankomen als veiligheid en werkgelegenheid.

      Verwijderen
  3. Is die verdubbeling noodzakelijk?

    Ik ben het met Frans eens dat er eigenlijk wel genoeg asfalt ligt in dit land.

    Maar al dat asfalt niet overal op de juiste plekken.
    Op zich is het logisch dat alle hoofdverbindingen 2 x 2'baans (of nog beter 2x3'baans) worden uitgevoerd...;
    Maar alleen als dat zou betekenen dat automobilisten verstandig met die weelde zouden kunnen omgaan:
    - zwaar en langzaam (vrachtverkeer) uitsluitend op de rechterbaan,
    - normaal snelle voertuigen op de tweede baan
    - en wie er echt langs moet of bij grote drukte op de derde baan.

    Helaas zo werkt het niet.
    Vrachtwagens halen elkaar voortdurend in en de zwarte Golfjes en BMW's vliegen links en recht langs je heen met een snelheid dit altijd net iets of zelfs ruim hoger is dan toegestaan.
    Het is ook niet zo dat meer ruimte op de weg fileproblemen structureel oplost...,
    ze worden er hoogstens tijdelijk door gedempt en verplaatst naar de volgende flessenhals.

    Meer asfalt lokt altijd weer meer autogebruik uit...
    en veroorzaakt daardoor altijd weer nieuwe roep om meer asfalt omdat het verkeer zich op steeds weer nieuwe plekken ophoopt.

    Ik heb eens een verkeerskundige de oplossing voor het verkeersinfarct rond en in onze grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht als simpel oplosbaar probleem horen bestempelen.
    "...Gewoon alles afbreken (de Dom en het Paleis op de Dam mochten blijven staan) en opnieuw aanleggen met alle wegen tenminste 6-baansen en uiteraard enkel ongelijkvloerse kruisingen..."

    Op de vraag of zo'n stad dan nog aantrekkelijk zou zijn voor het publiek en om in te wonen was zijn droge antwoord:
    "... u vroeg me om een oplossing voor het verkeersinfarct rond onze grote steden, niet om het behoud van een aantrekkelijke leefomgeving..."

    BeantwoordenVerwijderen
  4. SiKo, infrastructuur heb je nodig om een goede economie te hebben. We zien dat in veel landen van Afrika, er wordt genoeg verbouwd, maar helaas het vervoer naar de steden stagneert. Waarom, omdat de paden smal hobbelig en moeilijk begaanbaar zijn. Indien de producten van het land al in de stad aangekomen zijn, zijn de produkten zodanig gekneusd dat ze bijna onverkoopbaar zijn. De slogan: Zonder vervoer staat alles stil! Is niet voor niets zo gekozen, er zit een diep liggende gedachte achter. Verder denk ik dat vele automobilisten nog heel wat van een vrachtwagenchauffeur kan opsteken. Zij moeten het te vervoeren product zonder schade van A naar B brengen. Want ze weten op het afleveringsadres wordt alles gecontroleerd, en met schade is het afkeur! En dat kost geld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim,

      "... Zonder vervoer staat alles stil!..."
      Volgens mij moet dat,
      ...zonder transport staat alles stil...,
      zijn.

      Er zit overigens geen diep liggende gedachte achter maar gewoon een belangengroepering.

      Nog een paar 'waarheden' als een koeien horen?

      - Wie stopt met ademen snakt (niet lang) naar lucht
      - Zonder boeren niets om ons te voeren
      - Voor niets gaat de zon op (behalve in Spanje dan ;-( )
      - Heel het raderwerk staat stil als uw machtige arm het wil
      - Waar niet is verliest de Keizer zijn recht

      't Klopt allemaal...
      en het wringt altijd..., altijd weer.

      Het probleem van Afrika is niet het vervoer van goederen naar de stad...,
      maar het feit dat er op het platteland voor velen zo weinig perspectief is dat ze (van ellende ) maar hun geluk in de stad gaan beproeven.
      Tja, en al die nieuwe die stedelingen moeten wel gevoed worden, dus meot er opeens veel meer vervoerd worden over wegen die daarop niet zijn toegerust.

      Overigens heb ik op zich niets op de rijvaardigheid van veel vractwagenchaufeurs aan te merken of aangemerkt, maar wellicht zouden ze onder iets minder tijdsdruk moeten kunnen werken opdat elkaar inhalen overbodig zou zijn en goederen inderdaad vaker geheel onbeschadigd aankwamen op de plek van bestemming. Nu gaat er wel heel veel geld verloren aan het steeds beter verpakken van spullen.

      Wat de noodzaak van al dat transport betreft kan je natuurlijk ook eens afvragen of veel goederen niet onnodig en zelfs onwensellijk veel kilometers onderweg zijn tegewoordig.
      De afstand tussen product en consument neemt in afgelegde productkilometers nog steed toe. Niet alleen omdat er steeds meer goederen die vroeger gewoon hier werden gemaakt nu vanuit China/Ethipie/Argentinië hierheen komen. Maar ook dankzij moderne distributiesystemen die logistiek zodanig georganiseerd zijn dat een pakketje van jou voor 'je buren' bestemd is weliswaar netjes de volgende dag wordt afgeleverd mmaar niet zonder meer dan 600 km te hebben afgelegd over rollenbanen in diverse voertuigen.

      Efficient?
      Wellicht...,
      't vraagt echter wel om veel extra (onnodig) asfalt.
      En omdat alles zoveel sneller moet dan vroeger loont het ook niet meer om veel (onbedervelijker waar) per schip langzaam over (inmiddels veelal gedempte) kanalen te vervoeren; Kanalen die vroeger in ons land zorgden voor een fijnmazig en relatief milieuvriendelijk vervoersnetwerk.

      Verwijderen
  5. geDAGte

    op de fiets ben je pas echt automobiel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. verDENKink

    de echte automobilist trap niet op het gaspedaal,
    de echte automobilist trapt zich in het zweet,
    de echte automobilist fietst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. verDENKink

    de echte automobilist trapt niet op het gaspedaal,
    de echte automobilist trapt zich in het zweet,
    de echte automobilist fietst.

    BeantwoordenVerwijderen