Teller

donderdag 12 november 2015

12112015

Op de voorpagina van het DvhN:

Oud-burgemeester Meindert Schollema gaat de komende dagen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor een nieuw college voor Menterwolde.
Maandag besluit hij of hij de opdracht om een college te formeren aanneemt. Schollema zat gisteravond met de SP en de vier oppositiepartijen VVD, CDA, GroenLinks en PvdA om tafel om te overleggen over een nieuw college. De SP zegde vorige week het vertrouwen op in coalitiepartners Menterwolde Gewoon en Kritisch Menterwolde. Schollema werd gevraagd als informateur en mogelijk als formateur op te treden. ,,Ik heb gezegd dat ik tot en met zondag met de burgemeester, de gemeentesecretaris en alle partijen wil praten. Daarna zal ik beslissen of ik de weken daarna kan en wil besteden aan het formeren van een nieuw college. De VVD had als harde voorwaarde gesteld, dat de wethouders van buiten moesten komen. ,,Maar ik begin hier aan zonder voorwaarden’’, zegt Schollema. ,,Het is in het belang van Menterwolde dat iedereen over zijn schaduw heen stapt. ’’

Appie vraagt zich af: Heeft dit kans van slagen of is het boter aan de galg gesmeerd?

22 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ik wens Meindert heel veel wijsheid en dat heeft deze man om tot een goede resultaat te komen.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meindert als mediator moet de zaak weer op de rails helpen. Ik weet niet wat voorgaven deze man heeft, wel dat hij heel nuchter naar de dingen kijkt. En misschien vraagt hij zich wel af hoe het kan dat volwassen mensen zo kinderlijk kunnen reageren.
    In oude tijden zouden ze zeggen een schop onder de kont, en nu aan het werk! Helaas de tijden zijn veranderd, en wij veranderen mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schollema begint zonder voorwaarden. Ben ik benieuwd hoe het gisteren is gegaan. Heeft bijvoorbeeld de VVD daar ook mee ingestemd? Hoe was de sfeer gisteren en zijn er al stappen gezet? Zomaar een paar vragen die bij mij leven. Anja en Chris, kom er maar in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Jan, zie in Schollema geen broedende kip, eerder een rooie haan, maar vroeg het ook aan Anja/Chris. Wij als geïnteresseerde meelevende politiek watchers in deze kroeg mogen toch wel een beetje info? Wij geven hier ook altijd gratis adviezen, en hoe kunnen wij die rol blijven vervullen als er niet met ons gecommuniceerd wordt?

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik verwacht dat Anja zeker wel zal delen.

    Maar ik ben het met Appie eens, Schollema zal niet af kunnen dwingen dat poppetjes met fatsoen met elkaar om zullen gaan.. (binnen of buiten de partij)

    Ik verwacht dan ook niet dat Schollema iets kan betekenen voor Menterwolde.

    Gratis advies:

    Meeden / Muntendam bij Veendam/Pekela
    Zuidbroek/Noordbroek bij Hoogezand / Slochteren

    ASAP

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Appie, dit proces verdient de best mogelijke kans van slagen. Daarom hebben we met elkaar de harde afspraak gemaakt er gedurende dit proces geen mededelingen over te doen. Ik verwijs graag naar de verklaring van dhr. Schollema die diverse media hierover heeft gesproken en waarmee je deze dag ook hebt geopend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chris U, dat is tenminste iets, maar je kunt je natuurlijk afvragen wat de beste kans van slagen heeft. Met de inbreng van Golden Peerd klanten of zonder. Ik ben zo vrij om te denken met, want las ik niet in de krant dat 90% van politiek geïnteresseerden niet in de gemeenteraad wil? En ja, die zitten hier aan de bar, ook nog eens met een heldere kijk op het geheel. ;)
      Toch dank voor je mededeling, hoef ik het niet weer te proberen

      Verwijderen
    2. Radiostilte...hoort ook kroegstilte bij.....het is rustig op twitter en facebook.... wel terecht naar mijn mening....die geschoren wordt moet stil zitten..:) :)

      Verwijderen
    3. Appie, dank voor je begrip en het begrip van de overige gasten. Ik moet je wel zeggen dat ik de zinnen die ik hierboven typte moeilijk vind om te typen. Het liefst ga je met de gasten het gesprek aan. Maar, het is even niet anders... Natuurlijk staat het iedereen vrij om vanavond virtueel, dan wel in persoon, de commissie te bezoeken. Vanavond hebben de leden het over het rekenkamer onderzoek MFC Noordbroek.

      Verwijderen
  8. Wat Chris zegt klopt...we hebben een afspraak dat we geen mededelingen doen over de dingen mwil wel een ding zeggen en dan zeg ik niets teveel...dit is besloten met toestemming en medewerking van ALLE aanwezige partijen...hopelijk is je vraag hiermee beantwoord @appie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanuit commissie Stiekem mocht ook niks naar buiten gebracht worden. Maar ja...

    Menterwolde kan dat beter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anja/Chris, ik heb begrip, zo kennen de klanten mij ook, maar zelfs summiere mededelingen roepen bij mij toch weer vragen op. "Van alle aanwezige partijen." Waren alle partijen van de gemeenteraad er mee eens, of alleen de aanwezige partijen? De aanwezige partijen kunnen ook alle partijen zijn die in de Menterwolmer raad zitten natuurlijk. Zo zie je maar, een misverstand is zo gemaakt. Zou het jammer vinden als dat in het Golden Peerd zou ontstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt in eerdere verklaringen van SP kunnen lezen welke partijen aanwezig waren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja, dank voor je antwoord. Alle aanwezige partijen dus. Niet alleen jouw antwoord bracht mij enige twijfel, maar ook wat te vernemen was van Schollema via de media. Met alle partijen zou hij gaan praten, dat zal dan nog gaan gebeuren, Prima, we wachten af.

      Verwijderen
  12. Reacties
    1. Gelezen...iedereen heeft zijn mening,mag,maar ik persoonlijk zou het fijner vinden als al deze mensen ook eens persoonlijk naar de visie zouden vragen van ieder raadslid. De meeste kenners hebben nog nooit gesproken met deze mensen...een iemand heeft ooit oud zeer geïntroduceerd en nu bij iedere crisis komt dit weer naar boven, ik zou het prettig vinden als men eens inhoudelijk ging kijken...want daar gaat het om!

      Verwijderen
    2. Anja, tuurlijk heeft iedereen een mening, zeker als je daarna gevraagd wordt. Is niets mis mee, zo ook ieder raadslid het weer anders ziet. Dat oud zeer zit er, kun je niet wegpoetsen, en omdat er steeds weer "herrie" is, komt er nieuw oud zeer bij. Is een feit, en wordt het steeds moeilijker om over de eigen schaduw heen te stappen. Ben het met je eens dat je inhoudelijk moet kijken, maar dat vergt inleveren op verkiezingsbeloften. En dat is moeilijk, landelijk ligt dat wat makkelijker, sta je verder van de kiezers af. Echter in een kleine gemeente kom je de kiezer tegen. Voorbeeldje: Sluit je het zwembad in Muntendam. Reactie: Heb op joe stemt omdat ie zwembad open hollen zollen. Dat is gemeentepolitiek of beter nog, dorpspolitiek. Over je eigen schaduw heen stappen, is inleveren op wat je hebt beloofd.

      Verwijderen
    3. Eens, maar de problemen nu liggen mijns inziens niet bij oud zeer...

      Verwijderen
  13. ....Bij iedere crisis komt oud zeer weer naar boven....of is het zo dat het oude zeer dat er letterlijk en figuurlijk nog zit, zorgt dat er steeds maar weer nieuwe crisissen ontstaan....

    BeantwoordenVerwijderen