Teller

donderdag 22 oktober 2015

22102015

Brief aan het college van gezamelijk oppositie:

Aan Het college van de gemeente Menterwolde

Muntendam, 21 oktober 2015

Betreft: sluitend maken van de begroting 2016

 Geacht college,

Als oppositiepartijen, Groen Links, VVD, CDA en P.v.d.A. hebben we de begroting, zoals u ons hebt aangeboden, besproken. We zijn zeer ontstemd over het feit dat de begroting niet sluitend is Om als raad te komen met bezuinigingen om het tekort op de begroting weg te werken, is volgens ons de omgekeerde wereld.

We zijn van mening dat het college dient te komen met een sluitende begroting en dat tijdens de raadsbehandeling ervan het aan de raad is om te komen tot welke besluitvorming dan ook.

Tevens heeft het college ook de mogelijkheid om de punten vanuit het collegeprogramma in de begroting duidelijk te maken. Hierop kunnen wij dan onze reacties geven.

 Aan u richten we dan ook het dringende verzoek alsnog te komen met bezuinigingsvoorstellen om daarmee de raad een positief sluitende begroting aan te kunnen bieden.

Uw reactie zien we op korte termijn tegemoet.

Hoogachtend,

Namens de fracties,

T. Krijgsheld, H. Wind, M.E. Bos-Carabain, G.G.J. Huizenga.

15 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, laat ik nu altijd gedacht hebben dat de gehele raad de begroting samenstelt. En dat het streven is om unaniem voor deze begroting te stemmen. Zoals het nu lijkt gebeurt het in achterkamertjes, en wordt het college er mee verrast.
    Ik heb van de politiek nog nooit iets begrepen, vandaar toen Jakob R. mij vroeg om mij aan te sluiten bij hun politieke partij, mijn antwoordt was: nu niet en nooit niet.t'Is mij allemaal te wazig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim, in een begrotingsvergadering...hoort het College een sluitende begroting aan te bieden aan de Raad..Dit is nu niet aan de orde. Wij als oppositie, vinden dat dit wel moet gebeuren.Dus zullen er voorstellen moeten worden gedaan. Daar stemt de raad dan weer over in een begrotingsvergadering. Heeft niets met achterkamertjes te maken..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja,

      Naar mijn idee een beetje te kort door de bocht.
      Het college hoort in de begrotingsvergadering met een begroting te komen, sluitend of niet sluitend. Als men hem niet sluitend kan maken, zou het college dus niet met een begroting kunnen komen en als men zo ver gaat met bezuinigingen dat allen zwembaden, sporthallen en andere voorzieningen worden gesloten, wil ik de raad wel eens horen. Dit moet open blijven en dat moet openblijven en aan het eind van de rit alsnog een gat in de begroting.

      Sikko van Bruggen

      De oppositie kan daarnaast natuurlijk ook met een tegenbegroting komen.

      Verwijderen
    2. Sikko, misschien te kort door de bocht..maar in de periode dat jij raadslid was ook een niet sluitende begroting gehad?

      Verwijderen
    3. Komt bij er zijn al veel voorstellen gedaan...door meerdere partijen

      Verwijderen
    4. Het is een keuze..... die gemaakt worden door verschillende partijen en schelden kan iedereen achteraf gaan doen.

      Kom tot een oplossing om zo min mogelijk pijn te gaan doen voor een meerderheid en dan ben je goed bezig!

      Maar pijn doet het altijd als je gaat snijden.....

      Verwijderen
    5. Dus? Wat is jou mening?

      Verwijderen
    6. Maar wie gooide dat kluitje modder in m'n nek en dat mijn nekharen recht omhoog gingen staan?:-),

      Verwijderen
  3. Mogguh lui!
    Iets totaal anders: Kim, onze oudste, doet mee aan een verhalen wedstrijd. Ik kopieer de link wel even naar mijn naam hierboven. Jullie stem wordt gewaardeerd :) en jullie krijgen bij voorbaat al haar oprechte dank!
    Het is, in mijn ogen, de moeite van het lezen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Avond, een leuk verhaal(tje) van Kim :-), niets mis mee alleen geen tijd voor vrij gemaakt om mij eerst gaan aanmelden om een duimpje te gaan geven......


      Verwijderen
    2. Ik kan de link niet vinden..wil het graag lezen.....

      Verwijderen
    3. JP zet de link onder zijn naam JP dus!

      Verwijderen
  4. En ik las van rtvnoord een bericht van bietenwagen bij de rodeloper, maar was een vrachtwagen die een hoogwerker transporteerde....ik vond het al een beetje raar, want ik kon de voor mij te grote wielen niet thuis brengen van een vrachtauto en via google kwam ik hier achter:

    hoogwerker

    BeantwoordenVerwijderen